مشاوره به نوجوانان؛ رشد جسماني

بهترين مشاوران ايران ، كودك، خانواده و شغلي

مشاوره به نوجوانان؛ رشد جسماني

۱۵ بازديد

روانشناسي نوجوانان و مشاوره به نوجوانان

روانشناسي نوجوانان: نوجواني يكي از مهمترين مراحل رشد، و مرحله اي مابين دوران كودكي و بزرگسالي است. در اين دوران حساس، نوجوانان بايستي به مهارت هاي بيشتر و نيز وظايف رشدي خويش مسلط شوند؛ مهارت هاي مانند:

  • تفكر معقول
  • يافتن هويتي باثبات
  • استقلال خواهي

والدين بايستي در دوران حساس نوجواني، مهارت هاي مذكور را از طرق مختلفي مانند مشاوره به نوجوانان توسط خود و يا روانشناس تلفني رايگان كه در زمينه مسايل نوجوانان تسلط كافي دارد، در نوجوانان ايجاد كنن؛ همچنين مربيان و والديني كه با نوجوانان دائما در ارتباطند، مي خواهند كه آن ها را در كنترل و نفوذ خويش درآورند؛ يكي از كاربردي ترين روال هاي اين كنترل، مشاوره درسي نوجوانان و يا مشاوره تحصيلي نوجوانان مي باشد. والدين و مربيان بايستي به اين نكته توجه داشته باشند كه مشاوره تحصيلي نوجوان امري كارگشا در حل مشكلات درسي نوجوانشان است؛ اين بدان علت است كه يك طرف مذاكره، مشاوري است كه به علت داشتن تجارب فراوان در زمينه مشاوره به نوجوانان متعدد در زمينه هاي مختلفي چون مشاوره تحصيلي نوجوانان، مي تواند مشاوره درسي نوجوانان مطلوبي را به والدين و مربيان و نيز خود نوجوانان ارايه كند. بنابراين اين مساله براي والدين و مربيان ضروري است كه براي درك خصوصيات دوران نوجواني شناخت كافي داشته باشند؛ برخي از خصوصيات مذكور را مي توان در مواردي چون رشد جسماني و رشد جنسي، رشد اجتماعي، رشد شناختي، رشد هيجاني و عاطفي خلاصه كرد كه در ادامه مطلب به طور خلاصه به برخي از موارد مذكور پرداخته مي شود:

مشاوره به نوجوانان؛ رشد جسماني

در دوران نوجواني، تغييرات سريعي در بدن و چهره فرد ايجاد مي شود كه موجب فاصله گرفتن وي از دوران كودكي و نزديكي به دوران بزرگسالي اش مي شود؛ رشد بخش فوقاني سر(فك، گوش، بيني، لب)، رشد استخوان ها نمونه اي از اين موارد است. مي توان گفت كه اين رشد از الگوي ثابتي پيروي نمي كند و تابعي از وراثت، كيفيت تغذيه، وضعيت معيشتي و اقتصادي خانواده و ساير است.

مشاوره به نوجوانان؛ رشد جنسي

اصلي ترين هدف از بلوغ جنسي نوجوان آن است كه وي به توانايي توليد مثل برسد كه البته اين زمان، در اقوام و ملل مختلف، متفاوت است. اولين علائم دوران بلوغ، فعاليت هورمون هاي واسط غده هيپوفيز است كه بر ترشح غدد هيپوفيز، غدد فوق كليوي و غدد جنسي اثر مي گذارد. از فعاليت هاي غدد فوق كليوي مي توان به مواردي مانند پديدار شدن جوش هاي صورت، افزايش قد و ساير اشاره كرد.

مشاوره به نوجوانان؛ مشاوره تحصيلي نوجوان

در كنار رشد جسماني و جنسي نوجوان، يكي از موارد اصلي كه نيازمند مشاوره به نوجوان مي باشد، حساسيت والدين به رشد تحصيلي نوجوانشان مي باشد؛ در اين مقوله بايستي تركيبي از تلاش والدين، مربيان و مشاوران روانشناس نوجوان شكل بگيرد تا خلاء هاي موجود در زمينه دوري نوجوان از فضاي درس و مدرسه را پر كند و وي را راغب به تحصيل كند. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد