بازي كودك و نقش آن در تربيت

بهترين مشاوران ايران ، كودك، خانواده و شغلي

بازي كودك و نقش آن در تربيت

۱۰ بازديد

نقش بازي در تربيت در كودكان

 

تعريف بازي و تربيت:

بازي : انگيزه اي دروني است كه از روان كودك تاثير مي گيرد و نيز برآن تأثير مي گذارد. 

تربيت : عبارتست از پرورش مهارت هاي مختلف زندگي دركودكان و بر سه عامل: حواس، تخيل و شخصيت فرد اثر مي گذارد.

بازي يكي از مهم‌ترين عوامل در تربيت اخلاقي كودك است . بازي مهم‌ترين و اساسي‌ترين فعاليت كودك به شمار مي‌رود كه در عين سرگرم كردن كودك كاركردهاي مهم ديگري را داراست كه هر يك از اين كاركردها به جنبه‌اي از زندگي كودك مربوط مي‌شوند كه او را براي ورود به زندگي بزرگسالي آماده مي‌سازند. از اين لحاظ شرايط بازي ، آزادي كودك در بازي ، اسباب بازي هاي مورد استفاده كودك و مدت زماني كه به بازي با كودك اختصاص داده مي‌شود اهميت شايان توجهي دارد.

فوايد بازي

ـ بازي مي تواند نقش بسيار مثبتي در رشد رواني، هيجاني و بهزيستي كودك داشته باشد. به طور مثال كنجكاوي شديد كودك مي تواند از طريق بازي ارضا شود و فرصتي مناسب به او بدهد تا هوش خود را تقويت نمايد و موجب رشد و شكوفايي شخصيت كودك گردد.

ـ بازي نقش آموزشي دارد و مي تواند به كودك كمك كند تا موفق شود كارهايي كه در شرايط عادي براي او لذت بخش نيست از طريق بازي بياموزد.

ـ بازي به كودك فرصت مي دهد كه پس از خستگي هاي بدني و رواني كه بزرگسالان او را وادار به يادگيري مي كنند، دوباره به رهايي و آرامش دروني دست يابد.

ـ بازي اراده كودك را تقويت و او را وادار مي كند كه بازي را مظفرانه به پايان برساند و در نيل به هدف خود پايداري كند.

ـ بازي هوش، فكر، عزم و استعدادهاي مختلف را در كودك پرورش مي دهد و باعث نشاط روح او خواهد شد.

ـ يكي از ويژگي هاي بازي، زنده نگاه داشتن و شاداب كردن روحيه است. چرا كه بازي عبارت است از فعاليتي شادمانه، شور و شوق بازي، خودانگيختگي، شادابي و وجدي كه غالبا از آن عايد مي شود، تأثيرات بسيار مثبت در سلامت فكري كودكان دارد.

 

مهم است بدانيم اين يك روند است كه بايد طي شود بطوري كه تا هفت سالگي بازي كار كودك محسوب مي شود. اگر فرزند در سنين كودكي خوب بازي نكند نمي تواند خوب تعليم ببيند.

خداوند نخستين دوره رشد انسان را با بازي همراه كرده است. در اسلام نيز دستور است كه فرزندتان را 7 سال رها كنيد تا بازي كند . اين دستور نشانگر تاثير بازي در تربيت كودك است بعد مي فرمايد در 7 سال دوم  او را تعليم دهيد و ادب به او بياموزيد و بايد فرمانبردار باشد و در 7 سال سوم اينكه مي فرمايد فرزندتان را رها كنيد تا بازي كند منظور اين نيست كه اصلا به او كار نداشته باشيد و او را تربيت نكنيد بلكه منظور اينست كه خيلي از آموزشهاي تربيتي را مي‌توان در خلال بازيها به كودك نشان داد و به راحتي كودك را در مسير درست تربيت نمود زيرا كودك در اين سن حرف شنوي چنداني ندارد و نمي توان با امر و نهي او را تربيت كرد .

از خلال بازيهاي كودك نيز مي‌توان به شرايط عاطفي كودك ، احساسات و افكار كودك مي‌توان پي برد بنابراين محروم كردن كودك ازاين نياز طبيعي موجب خسارت هاي روحي و رواني است كه جبران آن غيرممكن يا مشكل است.

 

والدين مي توانند از مشاوران متخصص روانشناس كودك براي بهينه كردن روش هاي تربيتي كودك از طريق مشاوره حضوري و مشاوره غير حضوري مانند مشاوره تلفني استفاده كنند .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.