تكاليف فرزند

بهترين مشاوران ايران ، كودك، خانواده و شغلي

تكاليف فرزند

۱۴ بازديد

اگر فرزندتان تكاليفش را به درستي انجام نمي دهد..

هر كودكي ممكن است تفاوتهايي در راه انجام تكاليف خود داشته باشد. قبل از چند توصيه و مشاوره كه مي بايست والدين در اين مورد بدانند:

۱- عدم انجام تكليف مدرسه را شخصي نگيريد
وقتي كودكان تكاليفشان را انجام نمي دهند برخي والدين آن را شخصي تلقي كرده و به شدت عصباني و ناراحت مي شوند،در حالي كه اصلا چنين نيست .كودك مايل نيست اين كار را بكند و براي آن دلايل مختلفي دارد نه اين كه از شما خوشش نمي آيد يا با شما لج بازي مي كند؛
لجبازي حاصل كشمكش هاي زياد و طولاني والدين در اثر شيوه تربيتي نادرست و در تعامل والدين با كودك بوجود مي آيد.بنابراين والديني كه معتقد به لجبازي فرزندشان هستند به سابقه ارتباط خود با فرزندتان حتي قبل از سنين مدرسه نگاه كنند.

۲-مدت زمان لازم براي انجام تكاليف توسط فرزندتان را بشناسيد

مهمترين مطلبي كه والدين بايد بدانند مدت زمان مفيدي است كه براي انجام تكاليف لازم است. اين زمان براي سنين مختلف و بسته به شرايط دانش آموز متفاوت است. والدين هم بايد شرايط سني كودك را در نظر داشته باشند بطوري كه كودكان و دانش آموزان پايه‌هاي ابتدايي را مدت زمان زيادي وادار به انجام  اتكاليف نكنند و هم شرايط ديگر مربوط به دانش آموز را.ايجاد كرد. از مشاوره تلفني نيز ميتوان جهت بهبود روند انجام تكاليف مشاوره روانشناسي در يافت كرد .

صاحبنظران تعليم و تربيت مدت زمات لازم براي انجام تكاليف را براي بچه‌هاي كودكستان تا پايه دوم ابتدايي 10 تا 20 دقيقه در هر روز و براي پايه‌هاي بعدي دوره ابتدايي 30 تا 60 دقيقه پيشنهاد كرده‌اند. بنابراين والدين نبايد جهت يادگيري بهتر دانش آموز و با اين تصور كه هر چه زمان بيشتري صرف مطالعه دانش آموز شود يادگيري او نيز بيشتر خواهد شد مدت زيادي كودك خود را وادار به درس خواندن كنند. مسلما كودك در اين مدت زمان اضافي به كارهاي ديگري مثل خيالبافي‌هاي ذهني مشغول مي‌شود.

۳-به روش انجام تكاليف توسط فرزندتان دقت كنيد

اينكه روش خاصي را به آنها القا كنيد يا بخواهيد آنها را كمك و راهنمايي كنيد به روش آنها توجه كنيد. ببينيد در چه مدت زمان بدون كمك شما مي‌تواند تكاليفش را انجام دهد؟ چه اشكالاتي دارد؟ آيا خيالبافي در حين انجام تكاليف دارد؟ آيا مرتبا جاي خود را عوض مي‌كند؟ آيا در حين انجام تكاليف به كارهاي ديگري هم مي‌پردازد؟ يا اينكه حواس او به انجام تكاليفش است؟ پاسخ به اين سوالها به شما كمك مي‌كند..واليدن مي توانند از مشاور روانشناس كودك آموزش بگيرند .


۴-كودك را تشويق زباني كنيد.


نمي توان كودك را وادار به انجام تكاليف مدرسه كرد اما از آن جايي كه نوشتن تكاليف ضروري است والدين با آگاهي و صبر كردن مي توانند اين را از كودك خود بخواهند.آنها مي توانند با تمجيدهاي كلامي به او براي انجام اين كار انگيزه كافي بدهند.
چقدر كلمات را خوب روي خط نوشتي
-حالا ديگه مي توني حروف را به اندزه مناسبش بنويسي، آفرين.
-خوشحال مي شم مي بينم كه تكليفتو مرتب و تميز مي نويسي.


۵- به كودك امكان انتخاب بدهيد


بهتر است كودك بداند بعد از آمدن از مدرسه چه بكند . اگر مايل است اول تلويزيون ببينيد و بعد به تكاليف خود بپردازد اين را تعيين كنيد و با هم به توافق برسيد يا اين كه بهتر است بداند كه از او انتظار داريد بعد از يك چرت كوتاه بايد شروع به انجام تكاليفش كند. سعي كنيد انجام اولين تكليف مدرسه را براي يك كودك كلاس اولي به يك خاطره خوب و جذاب و با نشاط تبديل كنيد
وقتي به بچه ها امكان انتخاب داده مي شود، بهتر عمل مي كنند ، چرا كه احساس مي كنندكنترل بيشتري بر زندگي خود دارند. بهتر است انتخاب هاي محدود به فرزند خود پيشنهاد كنيد. او در معرض انتخاب بين انجام و عدم انجام تكليف مدرسه نيست ولي مي تواند در مورد زمان آن دست به انتخاب بزند:
اول بازي بعد تكليف مدرسه
يا تكليف مدرسه بعد خوردن خوراكي و تماشاي تلويزيون. به تدريج كودك مي فهمد هدف انجام كار است  نه اين كه كاري به زور بر او تحميل شود.ميتوانيد با كمك روانشناس كودك نيز بهره وري هوشي كودك خود را بالا ببريد .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.