شيوه هاي تربيت كودك باهوش

بهترين مشاوران ايران ، كودك، خانواده و شغلي

شيوه هاي تربيت كودك باهوش

۲۱ بازديد

چگونه فرزند باهوش تري تربيت كنيم؟

 

بهترين زمان آموختن انواع دانستنيها و تحريك توانايي هاي اساسي كودك، دوران شش ساله اول زندگي تا قبل از رفتن به دبستان است. آموزش قبل از دبستان عبارت از اين است كه اطلاعاتي در اختيار فرزندتان بگذاريد كه مغز در حال رشد كودك، به آن نياز دارد تا او در اولين سالهاي شكل گيري مغز و فكرش بتواند به رشد ممكنه خود برسد. در اين صورت است كه طفل شما با استعداد تر و با نشاط تر مي گردد. والدين خوب شانس رشد ادراك در آغاز مرحله طفوليت را به فرزند خود مي دهند. طفل در اولين شش ساله زندگي با به كار گرفتن حواس پنجگانه خود سعي در شناسايي دنياي اطراف خود مي كند.

راههايي براي تقويت رشد هوش كودك

فرزندتان را دوست داشته باشيد و تا مي توانيد به او محبت كنيد. به او حق انتخاب و تصميم گيري بدهيد. وقتي شكست مي خورد ، به جاي اينكه او را سرزنش كنيد، راههاي غلبه بر مشكلات را به او ياد بدهيد. به حرفهايش گوش كنيد. به او كمك كنيد تا خودش راه آموختن را ياد بگيرد. جاذبه هاي دنيا را به او نشان دهيد. مثلا كودك خود را به پارك، موزه، باغ وحش، كوه و غيره ببريد. هميشه تشويقش كنيد. نظم و انضباط را به او ياد دهيد. به توانايي هاي او اعتماد داشته باشيد تا فرزندتان تمام تلاشش را براي انجام كارها بكند. با فرزندتان حرف بزنيد و زبان را به شكل درستي به او آموزش دهيد. كودك را تشويق به آموختن كنيد و وسايل اينكار را برايش فراهم كنيد. هميشه با او سوال و جواب كنيد تا عادت به فكر كردن و جستجو براي پيدا كردن جواب كند.

انتخاب اسباب بازي براي كودك:

بهترين اسباب بازي آنست كه كودك را مجذوب خود كند و او دوباره و دوباره به سراغ آن برود و تحريك و لذت بيشتر و بيشتري از آن كسب كند. تناسب داشتن اسباب بازي با سن كودك بسيار مهم است. كودك خردسال به اسباب بازيي نياز دارد كه حواس پنجگانه او را تحريك كند.

اسباب بازيهاي مناسب براي كودك زير يكسال آنهايي هستند كه رنگها، حالات مختلف سطح ( نرمي يا زبري و غيره)، مواد، و شكلهاي جالب و متنوع را به كودك مي نمايانند. اسباب بازيهايي كه صدا در مي آورند و نسبت به عملي كه با آنها انجام مي شود واكنش نشان مي دهند، مثل جغجقه، به كودك احساس تسلط و كنترل مي دهند و رشد مهارتهاي دستي و هماهنگي او را تسريع مي كنند.

تشويق كودك به مطالعه

بايد كاري كنيد تا مطالعه از نظر كودك تجربه اي موفق و لذت بخش باشد. سعي كنيد هر روز يا لااقل هفته اي چند بار براي كودكتان كتاب بخوانيد و خود را به اين كار عادت دهيد، كتابهايي انتخاب كنيد كه با سطح علايق كودكتان تناسب داشته و ظاهر زيبا و تصاوير جذابي داشته باشند. اولين كتابهاي كودك بايد كوتاه و فقط داراي چند صفحه باشند.

همچنين بايد حاوي تصاوير بزرگي با جزئيات اندك باشد. كتابهايي انتخاب كنيد كه واژگان آنها براي كودك قابل فهم باشد. اگر در جوي آرام و راحت براي كودكتان كتاب بخوانيد، او لذت بيشتري خواهد برد. كودكتان را تشويق كنيد به چيزهايي كه در تصاوير هستند توجه كند و اتفاقات بعدي را حدس بزند و با انجام اينكارها او را تشويق كنيد. اگر كودكتان درخواست كرد، كتاب را مجددا برايش بخوانيد. بهترين راه براي سنجش علاقه كودكتان به يك موضوع اينست كه ببينيد او چقدر راجع به آن صحبت مي كند و چند بار خود به خود سراغ آن كتاب مي رود. هر زمان كودك شما نشان داد براي مطالعه آمادگي دارد، كتابهاي مورد علاقه او را كه قابل "خواندن" هستند، هر چند كودك شما لغات آن را حفظ كرده باشد، برايش بياوريد. 

چگونه مشوق استعداد سرشار در كودك خود باشيم

وقت آزادي را براي بازي در نظر بگيريد. بيشتر مشاهده و كمتر دخالت كنيد. به جاي اسباب بازيهاي پيچيده، اسباب بازيهاي ساده اي تهيه كنيد كه با قوه تخيل كودكتان تكميل گردد. كودك خود را به بازي در بيرون از منزل تشويق كنيد تا با دنياي طبيعت در تماس باشد و فرصتي براي بازي با شن، خاك، آب، و هوا داشته باشد. نمونه هايي از كارهاي واقعي در اختيار كودك خود بگذاريد تا بتواند از آنها تقليد كند، اجازه دهيد در گردگيري، شستن ظرفها، و پخت و پز به شما كمك كند، اين فعاليتها جزئي از بازيهاي او مي شوند و به او كمك مي كنند چيزهايي در مورد زندگي بياموزند.

تقويت عزت نفس در كودكان:

 به فرزندان خود احترام گذاشته و هنگام ابراز عقيده به سخنان آنها توجه كنيد. در برخورد با فرزندان هرگز از لقبهاي ناپسند و نسبتهاي ناروا استفاده نكنيد. از تحميل عقايد خويش به فرزندان خودداري كنيد. 

از مقايسه فرزندان با يكديگر و يا با ديگر همسالان جدا پرهيز كنيد. در پذيرش و ابراز محبت به فرزندان هيچگاه به جنسيت آنها توجه نكنيد. در اعطاي مسئوليت به فرزندان به تفاوتهاي فردي آنها و به حدود توانمنديهايشان توجه كنيد. هنگام مواجه شدن فرزندان با شكست آنها را طرد نكنيد. با ايجاد جو مشاوره و تبادل نظر در محيط منزل، اجازه ابراز شخصيت و احساس خود ارزشمندي را در كودكان و نوجوانان ايجاد كنيد. كودكان و نوجوانان را با الگوي رفتاري مطلوب و شخصيتهاي ارزشمندي كه از عزت نفس بالايي برخوردارند، آشنا كنيد.

محبت كردن بهترين راه تربيت فرزند

اين كه يك كودك چقدر تربيت پذير باشد، در درجه اول بستگي به اين دارد كه احساس كند چقدر مورد محبت قرار دارد و چقدر به عنوان يك انسان و عضو خانواده او را به حساب مي آورند. راهنمايي كردن توأم با دلسوزي و مهرباني، قدم مهمي از مراقبت كودكان به حساب مي آيد و به آنها كمك مي كند كه نسبت به افراد خانواده و جامعه مهربان بوده و افرادي قابل احترام و دوست داشتني باشند. پس بزرگترين وظيفه ما اين است كه كاري كنيم كه فرزندمان احساس كند دوستش داريم و به او احترام مي گذاريم.

حضرت علي (ع) مي فرمايد: 

هر كه در كودكي نياموزد، در بزرگي پيشرفت نمي كند. (غررالحكم، شماره 8937)

والدين مي توانند از مشاوران متخصص روانشناس كودك براي بهينه كردن روش هاي تربيتي كودك از طريق مشاوره حضوري و مشاوره غير حضوري مانند مشاوره تلفني استفاده كنند .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.