حل مشكل تنبلي كودكان

بهترين مشاوران ايران ، كودك، خانواده و شغلي

حل مشكل تنبلي كودكان

۱۳ بازديد

تنبلي در كودكان

 

چگونه تنبلي را از كودك بگيريم؟

براي حل مشكل تنبلي و اصلاح اين رفتار در كودك، توجه به نكات كاربردي زير مي‌تواند سودمند باشد:

با احترام انجام كاري را از كودك خود بخواهيد. درخواست مؤدبانه را همه قبول مي‌كنند و در مقابل، برخورد تند باعث لجبازي كودكان مي‌شود.

بركارهاي كودك نظارت كنيد. كاري را كه از كودكتان خواسته‌ايد، به قدري دنبال كنيد تا آن را انجام دهد. عدم نظارت والدين باعث تنبلي و كوتاهي كودك در انجام وظايفش مي‌گردد. همچنين بايد آن را تا آخر پيگيري كنيد تا انجام دهد و گرنه اگر وسط كار او را به حال خود رها كنيد و او دستور شما را انجام ندهد، سهل انگاري را خواهد آموخت.

انتظارات خود را از كودك تنظيم كنيد. انتظار شما از كودكتان بايد براساس توانمندي و سن كودك باشد نه بيشتر. اگر تكليفي بيشتر از توان كودك از او انتظار داشته باشيد، به احتمال زياد نخواهد توانست آن را انجام دهد؛ در نتيجه به دنبال راهي براي فرار مي‌گردد و يكي از دم‌دستي‌ترين راه‌ها، دروغ گفتن است.

طوري شرايط را تنظيم كنيد تا كودك از كارش لذت ببرد. كاري كه باعث رنج و عذاب باشد، كسي علاقه به انجام آن دارد و كودكان هم از اين قانون با شدت بيشتري پيروي مي‌كنند.

كودك را "پادو" قرار ندهيد. دقت كنيد كه به كودك زياد دستور ندهيد. بطوري كه نقش او به يك "پادو" مبدل شود و شما را يك فرد منطقي و منصف نداند.

كمك به ديگران را از همان خردسالي يادش بدهيد. خردسالان علاقه به كمك به والدين را دارند. والدين مي‌توانند از اين علاقه و استعداد به نحو مطلوب بهره برداري كنند. از ابتداي خردسالي به كودك وظايفي در حد توان او محول كنيد. مثلا يك خردسال مي‌تواند لباس، اسباب بازي، قند و چيزهاي ديگر را از زمين جمع‌آوري كند.

براي دستور دادن از جملات ساده و قابل فهم كودك استفاده كنيد. همچنين با يادآوري، از فراموش نكردن آن كار از سوي كودك اطمينان حاصل كنيد.

هرگز در برخورد با اهمال كاري كودك عصباني نشويد. عصباني شدن نشان دهنده شكست شماست و در اينصورت كودك خود را ملزم به انجام دستورات نمي‌بيند. كافي است با حالتي جدي و مصمم آن را يادآوري كنيد و نيازي به عصبانيت يا سركوفت نمي‌باشد.

هنگامي كه كودك شما در برخي از امور خوب عمل مي‌كند، از كارش تعريف كنيد تا در بقيه زمينه‌ها نيز بهبود يابد.

در صورتي كه راهكارهاي ديگر كارساز نبود، محروميت كودك از برخي امتيازات؛ مثل بازي كردن، پول توجيبي و اسباب بازي، مي‌تواند به اصلاح رفتار تنبلي كودك، كمك كند.

والدين مي توانند از مشاوران متخصص روانشناس كودك براي بهينه كردن روش هاي تربيتي كودك از طريق مشاوره حضوري و مشاوره غير حضوري مانند مشاوره تلفني استفاده كنند .

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.